mainos

mainos

perjantai 16. syyskuuta 2011

Bollywoodin sankarit

Palataanpa tuohon "halpamaihin" ulkoistamiseen ja offsourcingiin, kuten tuossa tuli aikaisemmin luvattua. Tämähän on ollut jo useamman vuoden trendinä, että varsinkin niin sanotut Suuryritykset siirtävät tämän "peruskoodaamisen" tuonne kauas itään. Ja ei, en puhu nyt Lappeenrannasta.

Intia - tuo IT-alan luvattu maa, sinne nousee konttoria niin perkeleesti, että luulisi olevan jo maailman it-ongelmat ratkaistu. Yllätykseksi voin paljastaa, että eipä ole ratkottu ongelmia, on lähinnä lisätty niitä.

Intia, Kiina, Vietnam, mitä näitä nyt on, sinne siirtyy peruskoodaus. Offshoring, hieno hype. Hienompi floppi. Firmathan hakevat tällä siis helvetillisiä kustannussäästöjä, eli suurempia voittoja. Joskus vuosia sitten, halpamaissa päivän koodaus maksoi suurin piirtein hieman vähemmän mitä Suomessa tunnin työ. Tämäpä se sitten houkuttelee siirtämään "helpot" hommat tuonne kauemmas. Mutta saadaanko tästä oikeasti jotain säästöjä, niin vitut.

Ongelmahan tässä on nyt ensinnäkin se, että kun koodaus siirretään tuonne vajaan 10000 kilometrin päähän varsinaisista asiakkaista, määritteliöstä, projektipäälliköstä ja koko vitun oikeasta organisaatiosta, ei ole varmaan kovinkaan hankalaa arvata, että tässä saattaa tulla eteen muun muassa jotain pieniä kommunikaatio-ongelmia. Ihmiset ymmärtävät asiat eri tavalla ja on ihan saatanan helppoa selvittää joku perkeleen vaikea ja monimutkainen speksi jollekkin, niin että molemmat ymmärtäisivät asian samalla tavalla.

Lisäksi ongelmana on tietenkin kieli. Voi herra isä, kun siellä konttorilla suomalainen arkkitehti, joka on asiakkaan kanssa speksannut hommat pakettiin, yrittää selvittää tätä sinne Intian huippuosaajalle, niin ei ole kovin helppoa. Varsinkaan kun homma hoidetaan näillä parhailla alan välineillä, kuten sähköpostilla ja puhelimella. Kyllä siellä intian konttorilla se Abu-Einari nyökyttelee ja vastailee sujuvahkosti, että "yes, yes", mutta meneekö homma jakeluun, niin se on sitten eri asia.

Joku Hermanni siellä jo miettii, että "Niin, mutta onhan meillä dokumentaatio!". Kyllä, dokumentaatiot on tehty, laitetaan ne sitten sinne "halvemman työvoiman maahaan", että koodatkaa, 2 viikkoa aikaa. Vastaus: yes, yes. Siinä sitten viikko vierähtää, ja manageri ottaa jälleen intiaan yhteyttä statuspalaverin merkeissä. Kaikki kunnossa, vakuuttelevat huippuosaajat. Ei ongelmaa, viikon päästä valmista. Kokematon manageri tässä kohtaa luulee oikeasti, että homma on hanskassa. Virhe. On saattanut käydä niin, että joku on tulkinnut näidä dokumentteja ja speksejä hieman eri tavalla, miten oli tarkoitus.

Sillä aikaa tämän kuvitteellisen firman Suomen konttorissa valmistellaan jo täyttä päätä testauksia ja viimeistellään tuotantoympäristöjä asiakkaalle, jotta sitten viikon päästä on kaikki iskussa, kun tulee se Valmis Mokkula (tm) sieltä Intiasta.

Deadline alkaa uhkaavasti lähestyä, managerimme ottaa taas yhteyksiä Intiaan ja kyselee, missä mennään. Yes, yes! kuuluu puhelimesta, ja kaikki ovat tyytyväisiä. Hetken.
Sitten koittaa se päivä, jolloin kaiken pitää olla valmista. Valmis Mokkula saapuu Suomen konttorille testattavaksi. Paljastuu karu totuus.

Testaaja lyö Mokkulan tulille ja huomaa, että kaikki on päin helvettiä. Tästä tulee pitkä ilta, miettii sankarimme ja aloittaa tuskaisen työnsä. Pitkän taistelun ja muutaman kriittisen korjauksen jälkeen, testaaja saa kuin saakin Valmiin Mokkulan edes käännettyä ja asennettua testausympäristöönsä. Kaiken tämän hän tekee vain huomatakseen, että koko saatanan Mokkula ei vastaa määrittelyä. Hienoa työtä.

Muitakin ongelmia löytyy ja laatu on aivan täyttä paskaa. Yksi suurista ongelmista on juurikin se, että tämä Valmis Mokkula ei tosiaankaan ole valmis. Lisäksi bugeja löytyy enemmäin kuin Microsoftin tuotteista konsanaan. Kaikki ovat hermorauniona. Testaaja tekee oman työnsä, kirjaa bugeja päivän aikana noin 142 kpl. Manageri hikoilee ja miettii, kuinka tästä selvitään. Halvaksi tuli taas tämä offshoring, hienosti ajateltu.

No mutta, ei hätää. Asiakashan tämän lystin maksaa. Tuskallisen taistelun ja pitkien, hikisten neuvotteluiden jälkeen asiakas laitetaan maksamaan koko lysti, aikataulua muutetaan niin, että valmista tarvitsee olla vasta 3 kuukauden päästä, jotta saadaan laatu varmistettua. Lisäksi projektin resurssit vaihdetaan. Intiassa ei enää kosketa tähän caseen.

Sopimuksen porsaanreikä mahdollisti sen, että nyt tehdään sitten sama saatanan Valmis Mokkula (tm) Suomessa käytännössä uudestaan, asiakkaan piikkiin. Asiakas on ihan vitun tyytyväinen. Tätäkö se säästö oli, kylläpä vain!


19 kommenttia:

  1. Vähän eri mittaluokassa on oma tarinanpätkäni, mutta kuitenkin.

    Asiakkallani, jolle en tee varsinaista sovelluskehitystä, meni sukset ristiin (ja syystä) suomalaisen softantoimittajan kanssa. Hän päättää fiksuna poikana ulkoistaa koodauksen Romaniaan, koska sieltä saa halvalla. Asiakkaani on siis yhden miehen putiikki. Mitään valmista en ole Romaaneilta vielä tähän päivään mennessä nähnyt, mutta kovasti ovat alihankkineet ongelmanratkaisua mietättömiin juttuihin minulta, Suomesta. Ja minä laskutan tietysti asiakastani hommista Suomi-hinnoilla. Enkä edes koodaa työkseni, tai ainakaan myönnä koodaavani. Moni kakku päältä kaunis.

    VastaaPoista
  2. http://parsinneul.vuodatus.net/blog/1645798 <-- Ja tuossa tarinassa kerrotaan kuinka toimintamallit toteutetaan (ainakin) suurissa IT-alan yrityksissä.

    VastaaPoista
  3. Vaikka omatkaan kokemukseni idän ihmeistä eivät ole kovin häävit, niin pakko kyllä myöntää että viimeisimmän projektini myötä olen alkanut ymmärtää työnantajaakin, eipä ole se kotimaisten gurujenkaan taso kovin korkealla ja intialainen kuitenkin sentään ohjeistettuna tekee sen mitä pyydetään.

    VastaaPoista
  4. Ihan turhaa tilitystä näin se markkinatalous vain toimii haetaan suuria voittoja ja tätähän tämä kansa haluaa, ja yritysten omistajat tottakai haluaa mahdollisimman suuren voiton sijoitukselleen. Keskity mieluummin siihen miten tätä yhteiskuntajärjestelmää pitäisi muuttaa jotta se olisi oikeudenmukaisempi. Meillä jokaisella on ainakin se yksi ääni jolla voi vaikuttaa.

    VastaaPoista
  5. taisi mennä Saulilla nyt vähän ohi tämä homman pointti, mutta ei se mitään.. tottakai firman täytyy voittoa tuottaa, sehän nyt on selvä. keinot ovat välillä vaan totaalisen hukassa. ja veikkaanpa että kansa ei sitäkään halua, että Korporaatio tekee voittoa satoja miljoonia vuodessa, kun samaan aikaan annetaan monoa tavan duunarin perseeseen. Onneksi meillä jokaisella on _vielä_ se yksi ääni, jolla vaikuttaa asioihin, mutta tämä nyt ei ole mikään poliittinen blogi, jossa keskittyisin yhteiskuntajärjestelmän kehittämiseen.

    VastaaPoista
  6. hauska kirjoitus, olen kokenut tämän muutaman kerran mutta sanottakoon silti että mm. intiasta löytyy kovan luokan ammattilaisia, pitää vain osata valita oikein.

    VastaaPoista
  7. Mahtava kirjoitus. Inkkareistakin löytyy tekijöitä moneen lähtöön, mutta tässäkin pätee vanha totuus, että halvalla ei saa hyvää.

    VastaaPoista
  8. Heh heh. Näitä on tosiaan nähty.

    VastaaPoista
  9. Uskomattoman mahtava blogi. Täyttä asiaa. T: Tulevaisuuden IT "osaaja"

    VastaaPoista
  10. Jos haluaa halvan ja hyvän tuotteen, haluaa siis kaksi tuotetta...

    VastaaPoista
  11. Pitää sanoa et kasku oli väkevä :D

    VastaaPoista
  12. Olet mahdollisesti rasisti kun viljelet tällaista vihapuhetta blogissasi.

    Näin kulttuurirelativistina haluan kysyä että miksi toimimaton koodi olisi aina huonompi kuin toimiva koodi?

    VastaaPoista
  13. Kerronpa tähän toisenlaisen tarinan. Eräs suuri IT-Alan firma tarvitsi osaajaa, mutta sellaista ei löytynyt millään omasta maasta, tai ei nyt ainakaan sopivaan hintaan. No -totta kai- tuli mieleen että sellainen voisi löytyä firman Offshore osastolta. Ja sellainen löytyikin, piti vain varmistaa että guru osaa varmasti hommansa ja järjestettiin puhelinhaastattelu. Siinä oli alussa pieniä pulmia taustamelusta johtuen, mutta lopulta valkeni että kyseessä on todella kovan luokan osaaja. Hän puhui erinomaista englantia ja tunti asiansa ja osasi vastata hienosti vaikeisiin knoppikysymyksiin ja hänellä selvästi pitkä kokemus alueesta. Sovittiin että hän lentää pian paikalle ja aloittaa työt kun kaikki käytännön asiat on hoidettu (asunto yms.). Ja Hän tuli. Hän puhui paikan päällä tuskin ymmärrettävää englantia, ei osannut lainkaan asiaa ja oli ihan pihalla ja hänet piti irtisanoa josta aiheutui kustannuksia. Hieno huijaus, joka tapahtui suuren IT-Firman sisällä.

    VastaaPoista
  14. Mitenköhän sitä sattuikin, että juuri kun tämä postaus julkistettiin, sain kyseenalaisen kunnian upottaa käteni mainitunkaltaiseen Valmiiseen Mokkulaan (tm), jonka asiakkaan alkuperäinen toimittaja oli offshoorannut ja joka meille sitten päätyi ehjättäväksi...

    VastaaPoista
  15. Tämä sopii nenä päähän mitä tulee viimeviikkojen kuumimpaan puheenaiheeseen ja VR:n uuteen lippujärjestelmään.

    Omakohtaisia kokemuksia monen monta kertaa ja aina suurinpiirtein saman kaavan mukaisesti. Se on vaan niin mukava aloittaa vain jo vuoden myöhässä olevaa projektia kolmannen kerran alusta sen takia että idän ihme päätti pari viikkoa sitten vaihtaa firmaa kun CV:ssä oli uusi rivi isosta ja hänelle merkityksellisestä projektista jonka varjolla pääsi parempiin hommiin.

    VastaaPoista
  16. "http://parsinneul.vuodatus.net/blog/1645798 <-- Ja tuossa tarinassa kerrotaan kuinka toimintamallit toteutetaan (ainakin) suurissa IT-alan yrityksissä"

    Niin, ehkä niissä ollaan niin viisaita että osataan aavistaa kylmää vettä tulevan niskaan, vaikka sitä ei itse olekkaan koskaan kokenut.

    VastaaPoista
  17. Ongelma tuntuu olevan että ne jotka päättävät näistä asioista luulevat että jos saadaan 100 ihmistä samalla hinnalla kuin mitä täällä maksaaa 1 ihminen niin homma toimii.

    Kukaan ei ole tullut ajatelleeksi että jos noista 100:sta ei kukaan osaa sitä mitä se yksi osasi niin ei siitä tule valmista koskaan.

    Please do the needful.

    VastaaPoista
  18. Oletko sama ihminen kuin Vantaan Vandaali? Tyyli on ainakin yhtä repäisevä ja kyynisen armoton.

    VastaaPoista
  19. Hukkaanhan ne firman rahat offshorauksessa menee, mutta Intiassa on kiva käydä kerran pari vuodessa, kun siitä saa palkkaakin. Ohjelmistotuotannossa ongelma on sen läpinäkymättömyys ja todelliset kustannukset paljastuu vasta kauan alkuperäisen koodinpätkän kirjoittamisen jälkeen.

    Kulttuurierot on syy miksi monet lyö päätä seinään. Intialainen rivikoodari tekee juuri sitä mitä mitataan. Ne haluaa näyttää hyvältä ja tuottavalta, eikä halua tuottaa pomolle pettymystä rumien excel tilastojen muodossa. Eli miettikää tarkkaan mitä mittaatte intialaisten työssä, niin saatte jotain vastinettakin, vaikkakin edelleen usein aika heikkolaatuista. Omalle offshore-tiimille oli yllätys, että myös koodin laadun pitäisi olla hyvää. Ei riitä, että Valmis Mokkula (tm) on "valmis" ja kaikki featuret on saatu implementoitua. Toisaalta, jos tähän asti ja varmaan jatkossakin inkkarit toimii lähinnä projekteissa, joita ne itse eivät joudu ylläpitämään, ei ole mitään syytäkään kirjoittaa hyvä laatuista koodia.

    VastaaPoista